Városlista
2024. november 10, vasárnap - Réka

Hírek

2012. Július 05. 05:00, csütörtök | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség Kép: OrientPress Hírügynökség / archívum

E-útdíj rendszer: hatalmas bevételeket hozhat, de a hibák sokba kerülhetnek

E-útdíj rendszer: hatalmas bevételeket hozhat, de a hibák sokba kerülhetnek

A FairTransfer – Civilek a fair útdíjért társaság szerint a tervezett egy év alatt kiépíthető az e-útdíj rendszer, teljesíthető a tervezett évi 150 milliárd forintos bevétel is, de csak akkor, ha konszenzus alakul ki abban, hogy hol húzzák meg a határt a fizetős és nem fizetős hálózatok között, milyen mértékű lesz az egységnyi e-útdíj és milyen olcsó vagy épp drága technológiát valósítunk meg.

Jövőre várhatóan Magyarországon is felváltja a matricás rendszert az elektronikus útdíj-fizetés. Egyelőre annyit lehet tudni a hivatalos elképzelésekről, hogy évi 150 milliárd forint bevételt várnak, (az évközi bevezetés miatt 2013-ban 75 milliárdot) és 8000 kilométert kívánnak fizetőssé tenni. A bevételi tervek reálisak lehetnek, a fizetős hálózat tervezett hossza azonban gazdaságilag megkérőjelezhető – állítja a FairTransfer – Civilek a fair útdíjért társaság, amely megalakulásával azt a célt tűzte ki, hogy megfelelő közeget biztosítson a szakmai vitának.

Jelenleg a tehergépjárművek 1700 kilométer hosszú autópályán és autóúton kötelesek díjat fizetni. Az e-útdíjat azonban a jelek szerint emellett még a több mint 6000 kilométer hosszú főúthálózaton is fizetni kellene. Kérdés, hogy így lehet-e elérni a kitűzött bevételi célokat?

A forgalom java része a gyorsforgalmi hálózaton generálódik, így a bevétel jelentős része is itt képződik. Nagyjából a bevétel kétharmadát adhatja az autópálya-használat, a közúthálózat pedig csak a harmadát. A költségeloszlás viszont fordítva alakul: nemzetközi példák igazolják, hogy a DSRC (mikrohullámú adattovábbítás) a költség harmadát viszi el, a GPS alapú pedig a kétharmadát. Az olcsó mikrohullámú rendszer az autópályákon hatékony, ahol a fel és lehajtást egyszerű fém vázra telepített érzőkelőkkel ellenőrzik. A számtalan kereszteződéssel rendelkező közutakat viszont a lényegesen drágább GPS alapú rendszerekkel lehet hatékonyan ellenőrizni. Vagyis minden egyes újabb kilométer, amit a közúthálózaton GPS alapon a fizetős rendszerhez kapcsolnak, fajlagosan egyre kevesebb bevételt hoz.

A tervbe vett 8000 kilométer hosszú fizetős hálózat eltúlzott célkitűzés. Mivel a tranzitforgalom 70-80 százaléka az 1700 kilométeres, jelenleg is fizetős szakaszokon generálódik, a fennmaradó több mint 6000 kilométeren csak a bevétel töredéke szedhető be – 120 milliárdot hozna a gyorsforgalmi hálózat, 30 milliárdot a közúthálózat. Ez kilométerekre bontva azt jelenti, hogy több mint 70 millió forint díjat generálna egy kilométer az 1700 kilométeres, jelenleg is díjköteles hálózaton, a közúthálózaton azonban a díjbevétel kilométerenként mindössze ötmillió forint lenne.

A tervezett 150 milliárd forint bevétel reális, fontos lenne azonban, hogy ne csupán a bevétel teljesítése lebegjen a politikusok szeme előtt. Akkora útdíjat kell meghatározni, amekkorát még ki fognak fizetni a fuvarozók. A gyorsforgalmi hálózaton a díjfizetők jelentős része, akár kétharmada külföldi, közúthálózaton viszont jellemzően magyar fuvarozók fizetnének. Szinte garantált, hogy egy mérsékeltebb díjat sokkal többen fognak majd megfizetni. A jó rendszer rengeteg bevételt hoz, a rossz azonban borzasztó keveset, ahogyan azt Csehország, illetve Szlovákia példája is bizonyítja. Csehországban a kilométerarányos díj nagyjából feleakkora, ám az összbevétel mégis a duplája a szlováknak.

Ami a kiépítést illeti, elvileg megvalósítható egy év alatt. Csehországban és Szlovákiában 8-9 hónap alatt készült el a rendszer, Lengyelországban 12 hónap alatt. Magyarországon egyelőre a tendert nem írták ki, márpedig az önmagában is több hónapos procedúrát jelent – akkor is, ha fellebbezés, jogorvoslat nélkül zajlik le. Elvileg tehát elindítható a rendszer jövő júliusban, de csak jelentős kockázattal. A hibás döntés az évek során százmilliárdos veszteséget jelenthet mindannyiunknak – a helyes döntés pedig ennek megfelelő nyereséget. A FairTransfer – Civilek a fair útdíjért társaság ezért fontosnak tartja, hogy a döntést széleskörű társadalmi vita előzze meg.

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 09. 07:49, szombat | Belföld

Orbán Viktor: óriási gazdasági lehetőséget jelent, hogy az Egyesült Államok új elnöke barátja Magyarországnak

Óriási, korábban meg nem lévő gazdasági lehetőségként értékeli Orbán Viktor, hogy az Egyesült Államok új elnöke Magyarország barátja.

2024. November 09. 07:48, szombat | Belföld

Varga Mihály: Magyarország továbbra is befektetésre ajánlott, stabil kilátás mellett a legfrissebb hitelminősítői jelentés szerint

A berlini székhelyű Scope Ratings hitelminősítő megerősítette Magyarország befektetésre ajánlott besorolását stabil kilátás mellett - közölte a pénzügyminiszter a közösségi oldalán pénteken este.

2024. November 09. 07:45, szombat | Belföld

EU-csúcs - Orbán Viktor: újra naggyá akarjuk tenni Európát

Elfogadták a magyar EU-elnökség által előterjesztett versenyképességi paktumot, a budapesti deklarációt az Európai Unió állam- és kormányfőinek pénteki informális ülésén.

2024. November 08. 06:00, péntek | Belföld

EPC-csúcs - Orbán Viktor: egyetértettünk abban, hogy legyen minél hamarabb béke Európában

Az Európai Politikai Közösség (EPC) csütörtöki budapesti találkozóján egyetértettek abban, hogy legyen minél hamarabb béke Európában - mondta Orbán Viktor miniszterelnök a tanácskozást követő sajtótájékoztatón.